Entertainment & Corona: de winnaars en de verliezers Corona heeft de afgelopen twee jaar in vrijwel iedere bedrijfstak huisgehouden. Toch is vooral de entertainmentbranche onevenredig zwaar beïnvloedt. Aan de ene kant heeft de horeca zwaar onder de lockdown te lijden gehad. Aan de andere kant hebben bepaalde entertainmentsectoren juist van de crisis geprofiteerd.

Verzwakking horeca
De horeca is vanouds dominant in de Nederlandse entertainmentbranche. Voor plezier gaan mensen de deur uit, en jaarlijks gaan er miljarden euro’s in om. Festivals, kroegentochten, nachtenlang dansen in de club – het was voor veel mensen vaste prik voor de pandemie. Gedurende de coronacrisis lag de horeca echter stil. Cafés en restaurants waren gesloten of beperkt open. Festivals gingen niet door. Het uitgaansleven was stilgevallen. Toch hadden mensen juist tijdens de pandemie veel behoefte aan afleiding. En dus entertainment. Geen wonder dat bepaalde sectoren juist hard groeiden.

Home Entertainment
Het was een ontwikkeling die al langer gaande was, maar die door corona nog eens is versneld. Steeds vaker kunnen mensen kwaliteit hoogstaand entertainment gewoon in hun woonkamer genieten. Videogames en online massaspellen zoals Fortnite bieden een welkome afwisseling. En welke Nederlander is inmiddels niet meer bekend met Netflix, Videoland, HBO+, Disney, en de vele andere streamingdiensten die nu de markt overspoelen? Terwijl de horeca moest sappelen, hebben deze delen van de branche juist gouden jaren gehad. Niet gek dus dat de aandelen van Netflix en Disney sinds 2020 zijn geëxplodeerd. (Een scherpe blik voor wie daar in 2018 al wat had bijgekocht!)

Personeelstekorten
Wat ook meespeelt is het personeelstekort waar de horeca nog steeds last van heeft. In de regel is veel werk in de entertainmentbranche laagbetaald, flexibel, en slecht gewaardeerd. Waar in landen als Duitsland en Frankrijk de kelner een vakman is, die op respect mag rekenen, is een baan in de horeca in Nederland meer iets voor studenten. Je doet het tijdelijk, totdat je iets beters tegenkomt. Doordat veel personeel zich tijdens de pandemie heeft laten omscholen, kampen veel delen van de fysieke entertainmentsector daarom met een enorm personeelstekort.

Toekomst
De scherpe veranderingen van de afgelopen jaren zullen zich waarschijnlijk niet zo extreem herhalen. Fysieke evenementen zijn nog steeds zeer belangrijk binnen de entertainmentwereld, en dat zal in de komende jaren ook nog zo blijven. Oplossingen voor het personeelstekort zijn er natuurlijk ook. Hogere lonen en meer vaste aanstellingen en doorgroeimogelijkheden zouden het werk meer statuur kunnen geven, en dus ook aantrekkelijker kunnen maken als vaste baan.

Tags:

Comments are closed